fbpx

Programowanie komputerowe

Zapraszamy rodziców, a także placówki edukacyjne do wspólnej podróży po wirtualnym świecie! Oferujemy zajęcia roczne, warsztaty i kursy dla dzieci z programowania komputerowego. Program lekcji opracowany został przez doświadczonych programistów w ramach koncepcji Math Circle. Uczniowie poznają zatem zasady programowania oraz tworzenia algorytmów. Pokazujemy również nowoczesne narzędzia IT.

Bazujemy na popularnych językach programowania (Python, Java, JavaScript, Visual Basic.NET czy C#) i na takich środowiskach edukacyjnych takich jak: Scratch, Kodu Game Lab, Microsoft Small Basic, czy Minecraft Education Edition! Warto dodać, że nasze zajęcia dostosowane są zarówno do potrzeb uzdolnionych informatycznie uczniów, jak i dla dzieci rozpoczynających swoją przygodę. Zapraszamy do zapisów rodziców z takich miejscowości jak: Wołomin, Zabrodzie, Kobyłka, Radzymin, Nieporęt, Dąbrówka i Marki. Zachęcamy również do uczestnictwa w zajęciach grupowych z języka angielskiego – kompetencje językowe doskonale uzupełniają się właśnie z naszym programem programowania komputerowego!

Zachęcamy również do skorzystania z nowej oferty edukacyjnej skierowanej dla dzieci przedszkolnych. Mowa o programowaniu komputerowym na tabelkach. Taki kurs idealnie uzupełnia się również z zajęciami grupowymi z języka angielskiego – umiejętności językowe przydatne są na każdym etapie przygody z programowaniem, o czym warto pamiętać!

tablet w dłoniach

Dlaczego warto zapisać dziecko na lekcje programowania komputerowego?

Programowanie komputerowe to zarówno świetna zabawa dla dzieci, jak i możliwość zdobycia cennych umiejętności, które będzie można rozwijać w przyszłości. Nasze zajęcia nie tylko koncentrują się jednak na „twardych” kompetencjach technicznych. Kładziemy nacisk na kreatywność, rozwój samodzielnego myślenia i zdolność rozwiązywania problemów na swój własny sposób. Kurs programowania komputerowego to zatem swoiste „programowanie” umysłu dziecka tak, by młody człowiek był niezależny, pewny siebie oraz własnych zdolności. Kształtujemy i odkrywamy talenty – dołącz do nas!

Zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego

matplaneta logo

PROGRAMOWANIE MATPLANETA

Podczas naszej pracy opieramy się na znanej z zajęć matematycznych koncepcji Math Circle - odpowiednio dostosowanej do zajęć programistycznych. Na zajęciach realizujemy projekty w całości oparte o nasz autorski program nauczania, opracowany przez naszych programistów. Uczymy zasad programowania, poznawania i tworzenia algorytmów. Dziecko podczas naszych zajęć może spotkać się z wieloma popularnymi i szeroko wykorzystywanymi narzędziami i językami programowania - wśród których znajdują się zarówno środowiska edukacyjne (m.in. Scratch, Kodu Game Lab., Microsoft Small Basic, czy Minecraft Education Edition) jak i profesjonalne języki - Python, Java, JavaScript, Visual Basic.NET, czy C# (w Unity).

Scratch Junior to „młodszy brat” popularnego i również wykorzystywanego przez nas programu Scratch. Programowanie w nim zostało uproszczone jeszcze bardziej - pozwala on na tworzenie gier i animacji nawet dzieciom, które nie potrafią jeszcze czytać i pisać. Jest to możliwe dlatego, że bloczki, które odzwierciedlają instrukcje przedstawione są w formie obrazkowej. Prostota obsługi programu sprawia, że jest on idealnym narzędziem dla najmłodszych uczestników naszych zajęć. Jednocześnie, prostota obsługi nie oznacza małych możliwości programu - dzięki logicznemu myśleniu i właściwemu wykorzystaniu bloczków, można tworzyć nawet rozbudowane, wielopoziomowe gry.

Scratch jest graficznym środowiskiem stworzonym z myślą o nauce podstaw programowania przez dzieci i młodzież. Programy tworzy się w wyjątkowo łatwy, intuicyjny i atrakcyjny sposób poprzez odpowiednie łączenie ze sobą bloczków. Mimo pozornej prostoty w Scratch-u dostępne są wszystkie podstawowe narzędzia i komendy programistyczne – od pętli czy konstrukcji warunkowych, po zmienne oraz tablice.
Na naszych zajęciach przy użyciu środowiska Scratch tworzymy wiele ciekawych, zaawansowanych gier, inspirowanych takimi tytułami, jak np.: PacMan, Zoop, Space Invaders czy Agar.io. W trakcie zajęć zwracamy szczególną uwagę na rozwój kreatywności naszych uczniów – każdy etap tworzenia projektu jest okazją do wspólnej dyskusji i wymiany obserwacji, podczas której wszystkie twórcze pomysły uczestników staramy się wprowadzić w życie.

Scratch to tylko jedna z wielu aplikacji umożliwiających programowanie przy użyciu bloczków. Innym, bardzo lubianym przez dzieci środowiskiem, które oferuje podobne podejście do tworzenia własnych gier jest Minecraft! Na naszych zajęciach korzystamy ze specjalnej, edukacyjnej wersji tej popularnej gry, która powstała specjalnie z myślą o nauce programowania: Minecraft Education Edition. Dzięki wykorzystaniu jej unikalnych możliwości, ta popularna wśród dzieci gra, zyskuje zupełnie nowe – edukacyjne oblicze.

Na naszych zajęciach stawiamy duży nacisk na różnorodność i umożliwienie naszym uczniom poznanie różnych środowisk, narzędzi i sposobów programowania. Dlatego też trzecią podstawową aplikacją, którą dzieci poznają w trakcie roku szkolnego jest Kodu Game Lab, w którym tworzenie własnych gier opiera się o zdarzenia, dzięki którym uczestnicy samodzielne tworzą gry z grafiką 3D!

Minecraft

Żadnemu dziecku nie trzeba zapewne przedstawiać Minecraft-a. Obecnie jest to jedna z dwóch najpopularniejszych gier na świecie. Na naszych zajęciach korzystamy ze specjalnej wersji edukacyjnej dzięki czemu łączymy przyjemne z pożytecznym.

Minecraft: Education Edition pozwala na tworzenie skryptów i gier bezpośrednio w bloczkowym świecie. Graficzny edytor skryptów sprawia, że nawet najmłodsi z łatwością tworzą własne programy. Chcesz przeżyć bitwę bałwanów? Wywołać deszcz kurczaków? Wysadzić piramidę z TNT? Nic prostszego – wystarczy ułożyć własny skrypt i gotowe!

Wiadomo, że wewnętrzna motywacja jest kluczem do skutecznej i przyjemnej nauki, a z Minecraft: Education Edition dzieciom z pewnością jej nie brakuje!

Enter

W trakcie roku szkolnego w grupie Enter stawiamy na ciekawe i różnorodne narzędzia programistyczne. Uczniowie rozpoczynają swoją przygodę z programowaniem od środowiska AppInventor – stworzonego przez badaczy z MIT - najlepszej na świecie uczelni technicznej - specjalnie z myślą o nauce kodowania. Przy jego pomocy uczniowie tworzą w pełni funkcjonalne aplikacje na telefony i tablety. Korzystając z prostego edytora graficznego oraz komend blokowych powstają gry mobilne oraz aplikacje użytkowe, które z powodzeniem można zainstalować na każdym urządzeniu posiadającym system Android.

Kolejnymi środowiskami, które uczestnicy poznają w trakcie kursu, są silniki gier GDevelop oraz Construct 3. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi oraz unikalnemu, opartemu na systemie zdarzeń, podejściu do programowania, tworzenie ciekawych, zaawansowanych gier 2D na platformę Windows to czysta przyjemność.

Następnym środowiskiem, które wykorzystujemy na naszych zajęciach jest Small Basic.

Jest to język programowania oraz zestaw narzędzi przygotowany przez firmę Microsoft jako genialne wprowadzenie do własnoręcznego pisania programów z wykorzystaniem tradycyjnych komend.

Ponieważ Small Basic powstał specjalnie z myślą o nauce programowania, posiada on wiele ułatwień takich, jak: graficzne okno wyboru komend, proste objaśnienia dostępnych funkcji czy automatyczne uzupełnianie kodu. Dzięki temu w przyjaznym środowisku uczestnicy poznają koncepcje i doskonalą umiejętności, takie, jak: korzystanie z pętli, zmiennych, funkcji czy tablic, które z pewnością przydadzą się w przyszłości. Jednocześnie przystępność Small Basic-a sprawia, że praca w nim to czysta przyjemność. Oczywiście wszystkie te narzędzia wykorzystujemy do tworzenia ciekawych gier z grafiką 2D takich, jak: Snake, Pong czy Milionerzy, które gwarantują równocześnie świetną zabawę!

Na zajęciach w trakcie roku szkolnego poznajemy również podstawy znanego wszystkim środowiska Roblox – popularnej platformy do tworzenia własnych gier 3D – w oparciu o dostępne moduły, modele i wbudowane narzędzia. Jest to świetna zabawa a jednocześnie pozwala na wyrobienie sobie solidnej bazy do dalszego poznawania tego środowiska na kolejnych etapach nauki.
Te i inne środowiska wykorzystywane przez nas podczas zajęć uczą bawiąc i bawią ucząc. Pozwalają one naszym uczniom w ciekawy i atrakcyjny sposób poznawać tajniki programowania pod okiem doświadczonych instruktorów, co z pewnością zaprocentuje w przyszłości, otwierając przed uczestnikami nowe możliwości i horyzonty.

Programowanie - szczegółowy program zajęć

Grupy początkujące:

ScratchJr (dla dzieci w wieku 6-7 lat)
W tej grupie swoją przygodę z programowaniem mogą rozpocząć najmłodsi uczniowie. Każde spotkanie to nowa historia, nowa zabawa – a przede wszystkim nowa gra tworzona przez uczniów. ScratchJr, w którym pracujemy jest środowiskiem niewymagającym od dzieci umiejętności czytania i pisania – a mimo to pozwalającym im na zdobywanie umiejętności programistycznych. Oprócz pracy przy komputerach, dzieci uczą się poprzez rozmaite zabawy – zgodnie z ideą programowania unplugged.

Scratch jest graficznym językiem programowania stworzonym do uczenia dzieci i młodzieży podstaw programowania. Programy tworzy się w wyjątkowo łatwy, intuicyjny i atrakcyjny sposób poprzez odpowiednie łączenie ze sobą bloczków. Scratch został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (z Massachusetts Institute of Technology), który był pomysłodawcą klocków Lego MindStorms, więc jest mocno związany z ideologią konstrukcji Lego.
Tworzenie gier w środowisku Scratch to tylko jedna z możliwości wykorzystania wizualnego programowania. Na naszych zajęciach z pomocą bloków dzieci tworzą także własne polecenia w grze Minecraft! Dzięki wykorzystaniu możliwości programu Minecraft Education Edition – ta popularna wśród dzieci gra, zyskuje zupełnie nowe – edukacyjne oblicze.
Dbamy również o różnorodność. Dlatego chcemy pokazać dzieciom także inne sposoby i podejścia do programowania – jak programowanie oparte o zdarzenia, które wykorzystujemy w środowisku Kodu Game Lab. Pozwala ono dzieciom na samodzielne tworzenie gier z grafiką 3D!
Naszym głównym celem jest nauczenie dzieci umiejętności programowania oraz logicznego i algorytmicznego myślenia. Na zajęciach będziemy rozwijać praktyczne umiejętności komunikowania z komputerem.

To kolejna grupa, kontynuująca naukę programowania z wykorzystaniem języków blokowych. Oprócz środowisk Scratch i Minecraft: Education Edition, dzieci poznają także program App Inventor. To niezwykłe narzędzie programistyczne, o ogromnych możliwościach. Pozwala ono tworzyć gry i aplikacje mobilne na urządzenia z systemem operacyjnym Android.

Program zajęć grupy Enter 1 oparty jest o edukacyjne środowiska programistyczne. Dzieci podczas nauki poznają podstawy programowania. Wykorzystujemy zarówno środowiska korzystające z programowania wizualnego, jak i tekstowego.
Głównym elementem naszych zajęć jest praca w środowisku Small Basic, które jest doskonałym narzędziem edukacyjnym, pozwalającym na zapoznanie się z podstawowymi instrukcjami programistycznymi. Dzieci zdobywają wiedzę poprzez tworzenie gier. Te stworzone w środowisku Small Basic – dzieci mogą uruchomić na ekranach komputerów. Nie jest to jednak jedyna atrakcja podczas naszych zajęć. Bardzo chętnie wykorzystujemy środowisko App Inventor – pozwalające na tworzenie gier, które możemy instalować na smartfonach i tabletach.

Kurs Unity jest skierowany do wszystkich, którzy mając podstawową wiedzę z zakresu programowania, chcieliby poznać profesjonalny silnik gier Unity.
W trakcie kursu, uczestnicy poznają od podstaw działanie i obsługę tego środowiska i samodzielnie tworząc gry 2D i 3D wykorzystują takie elementy, jak: Pathfinding, Sprite-y, Shader-y, Silnik Fizyki, kolizje, mikser audio, emitery cząstek, system zdarzeń (eventy) itp.

Poznają również składnię, możliwości i zastosowanie języka C#, który stanowi podstawę logiki gier tworzonych w Unity.

Jest to grupa kontynuacyjna dla uczniów, którzy ukończyli kurs na poziomie Enter lub Shift. Zdobytą wcześniej wiedzę wykorzystujemy – poznając kolejne języki i narzędzia programistyczne. Główny nacisk kładziemy na narzędzia i języki wykorzystywane przez profesjonalnych programistów. Dlatego uczymy dzieci programowania z wykorzystaniem języków takich, jak: Python czy JavaScript. Oprócz tworzenia gier, dzieci poznają podstawy tworzenia stron internetowych z wykorzystaniem języka HTML oraz kaskadowych arkuszy stylów (CSS).

Control jest grupą kontynuującą naukę, przeznaczona jest dla osób, które ukończyły kurs na poziomie Insert. To grupa, w której poznajemy zaawansowane możliwości Python-a – języka powszechnie wykorzystywanego do obliczeń naukowych, analizy danych oraz tworzenia narzędzi sztucznej inteligencji.

Na przykładzie gier, tworzonych w oparciu o bibliotekę pygame uczniowie poznają wszelkie tajniki i zaawansowane możliwości języka Python takie jak klasy, moduły czy zaawansowane struktury danych. Wszystkie te elementy składają się na świetną znajomość języka, którą uczestnicy będą mogli z powodzeniem wykorzystać w przyszłości do pracy czy nauki.
Drugim podstawowym narzędziem, jakie uczniowie poznają podczas trwania kursu jest Unity Game Engine – de facto standard branży gier komputerowych. Jest to profesjonalne narzędzie do tworzenia gier 2D oraz 3D z wykorzystaniem języka C#.

Zajęcia grupy Control I stanowią połączenie rozrywki z poznawaniem narzędzi powszechnie wykorzystywanych w branży IT. Dzięki pracy z profesjonalnymi językami i środowiskami, uczniowie zyskują wiedzę i umiejętności przydatne w branży IT.